1 december 2012

Put some new shoes on

De Pyreneeën ten zuiden van Pau
Na wederom weer een veel te lange pauze, leek het me nu wel een goed moment om weer eens iets van me te laten horen: het is ondertussen weer December, de fiets wordt langzaamaan weer wat meer gebruikt en plannen voor het volgende seizoen zijn reeds gemaakt; Althans, dit is het geval bij de meeste wielrenners, ik heb namelijk besloten een stuk minder tijd en moeite aan wielrennen te gaan besteden: na afgelopen seizoen, die gedomineerd werd door langdurige kaakproblemen en andere blijvende blessures, heb ik de conclusie getrokken dat ik niet meer verder wilde gaan met de manier waarop ik het wielrennen beoefende, namelijk: meer plezier uit prestaties proberen te halen, dan uit het fietsen zelf.

Want als de prestaties, die absoluut toch niet zoveel voorstelden, relatief gezien ook tegenvallen i.c.m. dat het lichaam aangeeft niet zoveel belasting aan te kunnen als je zou willen en het allemaal te veel tijd en inspanning kost, ga je na een tijdje toch op zoek naar andere dingen, die meer plezier geven. Dit heb ik afgelopen maanden dus ook gedaan: ik heb geprobeerd het hardlopen op te pakken, met als doel m'n conditie toch een beetje te onderhouden en misschien een keertje met de Zevenheuveloop mee te doen. Hier heb ik uiteindelijk toch maar van afgezien, omdat de voorbereidingen toch niet zo goed gingen dan ik had gehoopt: sinds September (na 6 weken antibiotica tot eind Augustus, de dag van de Ötztaler Radmarathon) lijkt het kaakprobleem eindelijk opgelost te zijn, maar sindsdien is m'n conditie en belastbaarheid nog verder achteruit te gaan. Het hardlopen ging aan de ene kant wel goed, omdat ik het wel prettig vond dat je niet in een vaste houding zit, zoals bij wielrennen, en ook omdat je gewoon een stuk makkelijk even kan gaan rennen, maar aan de andere kant lukte het niet om echt iets op te bouwen, omdat ik toch regelmatig weer een terugval in de vorm van een verkoudheid o.i.d. kreeg. Wel ben ik weer begonnen met circuittraining samen met een gemengde groep van wielrenners, triatleten en roeiers uit Utrecht: hier merk ik dat het qua kracht en stabiliteit redelijk in orde is, maar qua hart/long conditie is het op moment echt dramatisch; ik merk het nu ook al als ik even rustig naar de Universiteit fiets, dat ik het laatste stuk harder begin te ademen! Toevallig las ik vanochtend nog dit bericht over "detraining" en aangezien ik eigenlijk al sinds Maart langzaamaan (en laatste 3 maanden sneller) zit af te bouwen, kan ik er vanuit gaan dat ik weer een heeeeleboel heb op te bouwen...

Hoe dan ook, het voordeel van minder wielrennen is wel dat ik nu een stuk meer tijd heb te besteden: studie en werk gaat beter en, aangezien ik het toch al een tijdje wilde uitproberen, ben ik ook maar begonnen met dansen (stijldansen en onlangs ook salsa) en dat bevalt me eigenlijk best wel goed (niet dat het zo is dat op mijn fiets-niveau andere hobby's onmogelijk zouden zijn, maar ik maakte er toch nooit echt tijd voor vrij). Het fietsen, daarentegen, is behoorlijk verwaarloosd de afgelopen tijd: de laatste keer "buiten" was 15 september en sindsdien heb ik welgeteld 2 keer op de Tacx gezeten... maar ik heb wel het gevoel dat de motivatie ondertussen al weer een beetje is hersteld en met behulp van een nieuw traject bij de fysiotherapeut hoop ik langzaamaan weer een beetje in conditie te komen terwijl we ook wat extra aandacht aan de knie en heup besteden (sinds Maart heb ik een moeilijke verklaarbare niet heel erg pijnlijke maar wel constant aanwezige peesonsteking bij de knie, die misschien wel gerelateerd is aan een algemene lagere weerstand). Hoe dan ook, ik ga me in ieder geval nu nog niet inschrijven voor cyclo's, aangezien ik geen idee heb hoe ik er rond die tijd voor sta en of ik nog wel zin heb om prestatie gericht cyclo's te rijden, maar ik zal wel mijn licentie verlengen in de hoop dat het extra motivatie zal geven om de training te hervatten, maar mijn belangrijkste doel voor nu is om weer met plezier door de heuvels te kunnen fietsen.

Dus, voor de liefhebbers van cycloverslagen vrees ik dat er aankomend seizoen op deze plek niet heel veel interessants geschreven zal worden: ik liep de laatste tijd nog wel met het idee om nog een verslag van de Tour de l'Ain te schrijven, waarin ik voor de 2e keer als "ploegleider" heb gefungeerd en die op het laatste moment en op zeer knappe manier nog door Kenny is gewonnen, of over andere leuke dingen die tijdens de verschillende trips afgelopen jaar zijn gebeurd (o.a. geslaagde trip naar het Sauerland, mooie omgeving van Lenzerheide en de Alpen-Challenge, zie beneden, en voor de eerste keer proeven aan de Ötztaler Radmarathon), maar alles blijft toch een beetje overschaduwd door problemen met m'n gezondheid... Qua verhalen over trainingsleer zal het ook wat rustiger worden, aangezien ik afgelopen zomer ook mijn beide Powertap wielsets weer heb doorverkocht: de ene wordt nu gebruikt voor een Bewegingswetenschappen onderzoek in Groningen en de andere is naar een paar beginnende triatleten gegaan, die 'm hopelijk meer dan ik zal gebruiken. Misschien koop ik in de toekomst wel opnieuw weer een vermogensmeter, aangezien ik het wel heel interessant vond om er mee bezig te zijn, maar mijn prioriteit ligt nu dus even ergens anders en die dingen blijven helaas toch nog behoorlijk prijzig. Maar indien iemand een vraag heeft: ik ben altijd bereid om er naar te luisteren en mijn (beperkte) kennis er op los te laten.

Bedankt in ieder geval voor het lezen en, misschien, tot weer een keer op de fiets!




2 opmerkingen:

Roderick zei

Plezier in het fietsen is het belangrijkst. Een goede gezondheid is nog veel belangrijker. En je bent jong, zeker voor een fanatieke cyclo rijder. Rustig aan en plezier terugvinden. We komen elkaar vast nog wel eens tijdens een cyclo tegen heb ik het gevoel.
Groet,
Roderick

Rspauwen zei

Hey Roderick, dat hoop ik natuurlijk ook. Ga binnenkort eens vragen aan Sportcommunication of ik 2 inschrijvingen van vorig jaar kan inruilen voor een deelname aan de nieuwe "originele" Trois Ballons, die lijkt me toch wel leuk om uit te rijden. Succes met je voorbereidingen voor volgend seizoen! Groeten