10 april 2012

Derde FTP-test van het seizoen

FTP-test 10 april 2012
Het is al weer bijna 4 weken na mijn vorige bericht en eerlijk gezegd heb ik iets minder vooruitgang geboekt dan dat ik had gehoopt: m'n lichaam was toch aardig vermoeid na het geslaagde trainingsweekend met CTWT, ondanks dat ik door het groepsniveau en een lichte blessure bij de linker knie me heuvelop had ingehouden. Mogelijk is de knieblessure gekomen omdat ik na de wedstrijd bij Rencheux mijn zadelpositie iets veranderde, zodat het meer in lijn zou zijn met de fietsmeting van vorig jaar (klopte niet meer na overstap ander zadel), en mogelijk zorgde het aanblijven van het probleem er ook wel gedeeltelijk voor dat ik nauwelijks vooruit was te branden... Gelukkig gaat het nu, na wat extra rust te hebben genomen en m'n zadel toch 1cm lager te hebben geplaatst, allemaal weer wat beter.

Vanwege de regen en omdat het er in Maart niet is van gekomen, besloot ik ook maar om een nieuwe FTP-test op de Tacx uit te voeren. Het eerste interval (5' all-out) ging wel een stuk beter dan de vorige keer, mede omdat ik deze keer wat gematigder was gestart en omdat ik ook goed afwisselde tussen staan en zitten (vandaar ook de lagere trapfrequentie). Het tweede interval (20' tijdrit) ging helaas minder goed dan dat ik had verwacht voor dit moment in het seizoen, maar aan de andere kant waren afgelopen weken natuurlijk ook minder productief dan gepland... In het begin probeerde ik zittend rond de 320w te trappen, zodat ik mogelijk in de tweede helft er nog een schep bovenop kon doen richting de 340w. Maar al snel zakten de waardes richting de 310w, waardoor ik na 3 minuten al besloot om af te wisselen tussen staan en zitten. Dit hield ik zo'n 5 minuten vol, tot ik tot de conclusie kwam dat ik dit niet nog eens 10 minuten ging volhouden en langzamerhand het plan om halverwege te stoppen toch wel heel interessant begon te vinden. Maar ik ging nog even door en halverwege het interval koos ik er toch maar voor om door te gaan, aangezien de knie nog geen pijn deed en de rest van benen ook nog niet echt verzuurd waren; dus ik schakelde een tandje zwaarder en probeerde voor de verandering meer als een tijdrijder vrij constant rond te draaien in plaats van iets flexibeler als tijdens het klimmen. Hierdoor gingen de volgende 5 minuten toch aardig vlot voorbij (vorige keer ging het hier ook opeens beter, alleen wel wat soepeler). Het laatste stuk probeerde ik per minuut nog iets harder te trappen, waardoor het gemiddelde nog even omhoog werd gekrikt, maar waardoor ik na het afklokken toch een moment moeite had met ademen omdat de spieren rond m'n longen helemaal verzuurd waren! Maar na een poosje kon ik weer vrij ademhalen en voelde de benen ook wel prima aan tijdens het uitfietsen, dus ik had gelukkig niks geforceerd.


Overzicht FTP-test resultaten

Zoals te zien is in het tabel, is het gemiddelde over de 20' slechts 2w hoger (FTP = 324w x 95% = 308w), wat na 2 maanden toch wel teleurstellend is mede ook omdat ik 1kg zwaarder ben (volg niet echt een dieet...), dus in theorie zou ik nu langzamer klimmen dan in Januari... Ik voel me wel sterker, wat ook terug te zien is in de 5'-waarde (plus 1'/2'-waardes zijn ook stukken beter), en qua duur zit het ook wel prima. Ik vermoed dus dat het een beetje komt doordat ik afgelopen weken toch iets anders m'n benen heb belast en dat ze nu weer moesten wennen aan de andere zadelstand. Maar aan de andere kant vind ik het ook niet heel erg: op het moment wil ik eerst dat de knie volledig herstelt en dat daarna niet weer m'n heup, die de laatste tijd redelijk meewerkt, opnieuw moeilijk gaat doen. Daarom ga ik binnenkort weer naar Guido, die me had geadviseerd om toch 1cm lager te zitten, om m'n positie op de Canyon opnieuw op te laten meten, aangezien mijn lichaam toch moeite blijkt te hebben met de meer "efficiënte" houding van vorig jaar. Ben benieuwd of de meting nog andere, en hopelijk nuttige, wijzigingen gaat opleveren!

Wat betreft de wedstrijden: na Rencheux is er niet veel spannends gebeurd en mogelijk zijn de volgende wedstrijden pas het eerste weekend van Mei... wel hoop ik nog wat trainingskoersen mee te pikken en maak ik, indien het weer meezit, a.s. zaterdag mijn debuut in de Vlaamse Ardennen!


7 opmerkingen:

contactlenzen zei

Kwam net toevallig op je blog en volg je al een tijdje op Strava. Ik zal binnekort eens een FTP test doen op de Tacx Flow en kijken hoeveel je op me voor ligt...ben nl. pas ca. 5-6 maanden bezig. Overigens heb je een leuk blog!!

Marco Budding

Rspauwen zei

Hallo Marco,

Veel succes, al moet je wel in gedachte houden dat de Tacx niet echt betrouwbaar is qua vermogen (ik heb het meeste vertrouwen echte meters zoals SRM, Powertap en Quarq), en probeer vooral niet te hard te beginnen: tijdens laatste 5 minuten kan je nog veel goed maken of juist verliezen.

Tis trouwens wel al een tijd stil op m'n blog: hele jaar problemen gehad na verwijdering van verstandkies en probeer nu een beetje te hardlopen (heb er nog niet veel over te vertellen, komt misschien nog), aangezien ik ook een beetje moe werd van fietshouding problemen...

Hopelijk blijf jij wel probleemloos, succes!

Groeten,
Ruvar

contactlenzen zei

Hoi Ruvar,

Ik had inderdaad in je post over "Power Sessions #1 - Eerste Ervaringen" gelezen dat hij soms wel 50W meer aangeeft als de Powertap.

Helaas ben ik pas ca. 5-6 maanden bezig met fietsen, maar zie wel progressie. Gisteren even een VO2max 5 min test gedaan en kom een heel stuk lager uit als hou, wat begrijpelijk is, dus kan er hard tegenaan. Heb nu in de 5 min test 302W gereden.

Ik lees erg veel over training en zag nu ook wat posts over torque numbers (strength endurance traing) en was daar nog niet veel over tegengekomen, zal daar eens even induiken.

Ondanks de problemen die je hebt gehad vindt ik dat je heel netjes rijdt! Maar kan begrijpen dat je baalt aangezien het nog harder had gekunt.

Is je fietshouding nu wel goed? Zadel 1 cm verlaagt?

Ik zie inderdaad de laatste tijd niet heel veel posts. Ik weet niet of je ook de nodige kennis hebt over voeding, anders is het misschien iets om daar eens over te schrijven. Met goede sportdrankenkan nl de nodige winst behaalt worden. Kijk anders maar eens naar sportdranken met isomaltulose, maltodextrine , eiwitten (verhouding koolhydaten - eiwitten 4:1) en eventueel bcaa's.

Groeten,
Marco

http://www.training4cyclists.com/how-to-increase-your-vo2-max-in-14-days-vo2-max-test/

Rspauwen zei

Klopt, bij vergelijken met jezelf kan een Tacx met wattage-weergave voor het begin zeker nuttig zijn. Door ook gewoon al goed interval trainingen (+ testen) toe te passen, denk ik dat je ook wel snel vooruitgang zal maken; hoop daarbij ook dat je vrij van blessure blijft en voldoende herstelmomenten kan inplannen.

De laatste fietsmeting, waardoor ik meer rechtop zit, was op zich wel nuttig: de heup werd daardoor wel minder belast en ik kan weer iets langer in de beugels rijden zonder problemen. Maar ondanks dat bleven er nog een hoop blessures over, die ook niet echt heel verklaarbaar waren, en i.c.m. mindere vorm, was de motivatie toch tot een absoluut minimum gekomen. Daarbij komt nu ook dat het seizoen beetje voorbij is en dat hardlopen beter lijkt te gaan en daar maak ik nu ook veel meer vooruitgang, dus ben ik ook een stuk enthousiaster!

Qua voeding in het algemeen probeer ik ook wat meer proteïnen te nemen en minder koolhydraten, zeker als ik wat minder actief ben. Verder ben ik qua sportvoeding niet heel kieskeurig: houd altijd alles wel binnen en echte hongerklopen heb ik ook nooit echt door gewoon goede repen en poeder. Heb nu alleen nog een hoop over doordat ik afgelopen jaar een stuk minder langere ritten heb gedaan ;-)

contactlenzen zei

Ik zag dat je gisteren weer bijna 10 km hebt gelopen, gaat dus inderdaad de goede kant op en snelheid gaat inderdaad ook beter. Is het niet zo dat jij met jouw conditie eerder rond de 40 minuten op 10 km zou moeten zitten?

Volgens diverse onderzoeken kan je ook prestatie verbetering bereiken door bepaalde koolhydraten, eiwitten en bcaa's. Lijkt me toch nuttig voor komend jaar om daar eens goed naar te kijken. Een paar procent verbetering kan al veel betekenen.

Hoe doen jullie het overigens in een cyclo wat betreft sportdrank? Neem je dan maar 2 bidons mee en wat repen en pak je dan bij verversings posten wat bidons? Ligt mij namelijk bij dat ik ergens las dat Dimitri Jongeneel gewoon de verversingsposten voorbij rijdt om geen tijd te verliezen...

In ieder geval nog heel veel succes en hopelijk geen blessures meer.

Rspauwen zei

M'n conditie is nog wel aardig maar 40 minuten op 10 kilometer is wel behoorlijk hard en gezien mijn gevoeligheid voor blessures, probeer ik nu gewoon eerst de geplande afstanden te halen zonder al te veel overbelasting, maar het gaat gelukkig nog wel crescendo :-)

Ik geloof ook wel dat specifieke sportvoeding nuttig kan zijn, afgelopen jaar had ik wel prima repen en poeder van Torq, daarnaast vind ik SIS en Powerbar repen ook wel goed (probeer een beetje af te wisselen). Maar als je lichaam sowieso niet echt aan training komt (>> eerder belemmerd door pijntjes) en je merkt dat anderen dankzij meer talent al een stuk sterker zijn, wordt je er langzaamaan een stuk flexibeler in... maar zoals ik al zei: op het moment zit ik in een hele andere mindset dan aan het begin van dit jaar, toen het fietsen nog wel prima ging. Ik vind trainingsleer (i.c.m. vermogensmeters e.d.) nog steeds zeer interessant en ik hoop dat het over een tijdje weer beter gaat, al heb ik aankomend jaar wel wat minder tijd om zoveel uren te maken, die ik toch wel nodig heb vanwege dus wat minder talent. Daarom ga ik mogelijk wat meer focussen op wedstrijden in de Benelux.

Qua drinken is het voorin wel handig om mensen langs te kant te hebben staan, aangezien je anders je groepje moet laten gaan, of je moet vlak voor de top (waar meestal een punt is) even wegrijden van je groep en/of zorgen dat je goed kan afdalen en zo weer terugkomen. Bij een rit als de Marmotte heb je toch zeker 6 bidons nodig en vaak worden het er nog wel 8 als het zeer warm is of je er iets langer over doet, dus dan heb je een hoop te ronselen. Bij de Marmotte is dat geen probleem, maar bij minder bezette ritten is het vaak toch wat lastiger, al heb je daar dan weer soms dat je voorin water van de organisatie krijgt (bijv: via een motor of bij een waterpunt). Bij de Alpen-Challenge gaven ze zelfs hele bidons onderweg aan de deelnemers!

Wat betreft voedsel neem ik meestal voldoende voor de hele rit zelf mee: 1 reep per uur en half zoveel gelletjes (soms iets meer), maar je kan bijvoorbeeld ook een reep aan je bidon plakken, die je dan onderweg aangereikt krijgt om gewicht te sparen. Maar het is dan wel vervelend als je de bidon mist en je eventueel een reep te weinig hebt, en met de conditie van vorig jaar zag ik er persoonlijk niet zoveel nut in...

Hopelijk heb je iets aan deze info. Het viel me wel op dat het niveau afgelopen jaar weer een stuk hoger was, dus als je mee wilt doen moet je goed je best doen aankomende winter ;-)

contactlenzen zei

Vriendelijk bedankt weer voor je info! Om voor voldoende drank te zorgen lijkt het me inderdaad wat lastig, als ik het zo hoor.

40 minuten is inderdaad een redelijk snelle tijd, maar zoals jij fietst/fietste zou ik denken dat dat mogelijk zal zijn voor je. Maar inderdaad voorzichtig aan doen om blessures te voorkomen. Ik heb zelf ook al jaren last van mijn knie (ilotibiaal frictie syndroom).

Inmiddels heb ik ook wat goede ebooks gedownload over trainen met een power meter. Tevens gisteren een 20 minute FTP test gedaan op de Tacx Flow en kom nu uit op 297W, vermoedelijk heb ik mijn 5 minute test (VO2max)niet goed gedaan van de week aangezien die op hetzelfde uitkwam.