24 december 2011

Power Sessions #1 - Eerste Ervaringen

Het is nu bijna precies een maand geleden dat ik voor het eerst m'n Powertap wielset heb gebruikt, dus het leek me wel een mooi moment om even een update te plaatsen. Vanwege het weer heb ik 'm helaas maar 3x buiten kunnen gebruiken: 2x tijdens een duurtraining door het Groene Hart en 1x tijdens een retourtje Baarn om een mooie voornaaf voor een mooie prijs op te halen. Dit werd helaas wel een beetje een hagelrit, maar het was wel interessant om voor het eerst te zien hoe zwaar je nou werkelijk fietst op een licht oplopende weg.

Vervolgens heb ik afgelopen 2 weken het achterwiel gewoon in de Tacx gebruikt, waardoor ik ook gelijk het vermoeden kon bevestigen dat de Tacx Flow totaal geen betrouwbare waardes produceert en dat mijn "prestaties" van vorige winter eigenlijk gewoon de prullenbak in kunnen, aangezien de Flow bij hogere waardes soms tot wel 50 watt meer aangeeft dan de Powertap (die gebruikelijk 5-10 watt onder het werkelijk zit). Hiermee kwam ik er ook gelijk achter hoe sterk je "mentale gesteldheid" een invloed kan hebben op je "inspanningsgevoel": had ik vorig jaar best wel moeite met 3 minuten op 300watt (Flow waarde), omdat ik er van uitging dat rond die waarde mijn omslagpunt lag en normaal gesproken behoort je dat als "zwaar" te ervaren, haalde ik nu "met gemak" 10 minuten op 305 watt (Powertap waarde, de Flow geeft dan rond de 340 aan!), terwijl ik nu niet echt in betere conditie ben dan dat ik toen was, al is dat natuurlijk ook niet zo makkelijk vast te stellen.

Daarnaast heb ik me ook nog verder verdiept in het zeer interessante "Training and Racing with a Power Meter" boek en heb ik daar ook nog een test uit gehaald, die je kan gebruiken om zelf je FTP waarde te berekenen, oftewel het vermogen dat je met je actuele conditie een uur zou moeten kunnen volhouden. Uit deze test bleek dat mijn conditie iets minder hoog was dan tijdens de Anaerobe Drempeltest, die ik afgelopen maart bij het SMA Amerongen heb uitgevoerd, wat op zich logisch is aangezien het nu nog winter is. Verder heb ik me ook nog verdiept in de zogenaamde Power Profile: je beste vermogen over 5s, 1m, 5m en 60m (oftewel je FTP). Hieruit kan je bepalen wat voor een type rijder je bent, waar je sterkte punten liggen en, wat natuurlijk nog interessanter is, je zwakte punten. Om je eigen profiel in een keer te bepalen bestaat er ook een test, die ik waarschijnlijk over een paar weken eens een keertje ga uitvoeren, maar ik weet nu eigenlijk al dat ik vooral nog veel vooruitgang kan boeken op de 5s en 1m. En hiervoor is dus ook het boek handig, omdat er een behoorlijke lading aan specifieke trainingen in worden uitgelegd, die ik normaal gesproken nooit uit mijzelf zo gestructureerd zou uitvoeren.

Afgelopen donderdag heb ik toevallig zo'n specifieke training gedaan, al staat deze niet in het boek maar heb ik 'm als tip gekregen van een goede klimmer, namelijk een Strength Endurance training. In principe komt het erop neer dat je met lage trapfrequentie een redelijk zwaar verzet over een lang interval rond trapt, in tegenstelling tot een kort interval en zeer zwaar verzet bij een gebruikelijke krachttraining. Dit soort krachttraining komt ook voor in Het Boek, maar daar wordt juist de effectiviteit betwijfeld, waarschijnlijk omdat de focus in het boek meer op wedstrijdrenners ligt en niet op cyclorenners. Hoe dan ook, ik probeerde het uit met de beklimming van de Col du Glandon op video als afleiding, wat ideaal was omdat er na ruim een kwartier er een afdaling in zit (de Flow neemt niet weerstand over van de video, maar ik vond het wel een mooi rust punt). Vervolgens vanaf het steile stuk na het bruggetje begon het tweede interval, die bijna 25 minuten duurde (video ging uiteindelijk nog rechtsaf richting de Croix de Fer?!), en waarbij ik op het einde echt goed de inspanning in de rug en benen voelde. Het goede hieraan was dat ik tijdens de intervallen vooral in D1 bleef, dus totaal niet Anaeroob, en het ondanks dat toch nog een behoorlijk zware training was.

In het begin was ik nog onzeker hoe ik dit moest aanpakken, omdat ik bij een eerdere krachtraining een veel te zwaar verzet pakte en ik het na 3 minuten al genoeg vond. Maar toevallig kwam ik onlangs het volgende bericht tegen van Alan Couzens (Master in Sports Science), waarin hij een mooi overzicht geeft over de effectieve vermogenswaarde voor zo'n soort training per verschillende FTP waardes, en verder legt hij ook het verschil uit tussen Strenght Endurance en Pure Strength Training. Hij doet dit o.a. ook met de hulp van een analyse functie die in Trainingpeaks zit verwerkt, namelijk de Quadrant Analysis. Samengevat kan je hiermee analyseren hoe je trap-distributie is qua snel+zwaar, langzaam+zwaar, snel+licht en langzaam+licht. Zoals te zien is in de Quadrant voorbeeld van Couzens, behoor je voor een goede Strength Endurance training in de buurt van de Oranje cirkel te zitten en zoals te zien is in mijn Quadrant van afgelopen training, zat ik toch behoorlijk in die zone. Wel kwam ik nu tot de conclusie dat ik waarschijnlijk nog iets zwaarder had kunnen trappen en met een iets lagere trapfrequentie: ik zat nu per interval gemiddeld op 47, terwijl het wel dichter bij de 40 had mogen liggen.

Quadrant A, Couzens (Oranje=Strength Endurance, Rood=Pure Strength)

Quadrant Training 23-12-2011 (Groen=Strength Endurance)

Een rede waarom ik iets sneller trapte was mede omdat de Tacx alleen maar voldoende weerstand kan opbouwen wanneer het achterwiel voldoende snel draait. Ik had eigenlijk nog wel een zwaardere versnelling kunnen gebruiken (waardoor het wiel dus sneller draait en ik minder snel hoef te trappen), maar omdat het prima ging liet ik het maar zo; ondanks dat de Tacx aangaf dat hij volledig moest "remmen" om voldoende weerstand op te bouwen. Helaas bleek de combinatie veel remmen en lang interval niet goed voor de Tacx te zijn: halverwege de training begon er iets te rinkelen (zie video) en op het einde was dit geluid al behoorlijk toegenomen. Nu blijkt er waarschijnlijk een van de magneten in de Tacx los te zitten, die ik hopelijk (maar waarschijnlijk niet) wel zelf weer vast kan zetten.



In ieder geval heb ik nog een verassing: in plaats van de Flow te verkopen en 'm te vervangen voor een Bushido (gaat ook moeilijk worden nu hij kapot is), heb ik het besloten om het meteen maar goed aan te pakken (Tacx TTS software is waardeloos en de Bushido geeft ook hogere prijs ook onbetrouwbare waardes) door iets anders aan te schaffen. Binnenkort laat ik wel weten wat ;-)

Geen opmerkingen: