4 december 2011

December Update

Etape du Tour 2012: terug naar de Col du Tourmalet 
Het nieuwe seizoen begint al vorm te krijgen: begin november heb ik me al ingeschreven voor de Etape du Tour en afgelopen donderdag gingen de inschrijvingen voor de TOUR-Transalp én de cyclo's van Sportcommunication open. De Transalp sla ik nog even over (probeer liever eerst een kortere en minder zware meerdaagse, zie beneden), maar er zullen wel zes CTWT paren aan de start staan! Ik heb me gewoon weer voor een aantal mooie Sportcommunication cyclo's ingeschreven, namelijk:
  • Challenge Vercors en La Ventoux (dit jaar weer met Bedoin kant)
  • Les 3 Ballons (hopelijk iets sneller, moeilijk indien zelfde finish als de TdF)
  • La Vaujany, Marmotte (3e maal is scheepsrecht...?!) i.c.m Etape du Tour
Daarnaast heb ik me ook nog ingeschreven voor de kortere Prix des Rousses en de Grimpee de l'Alpe, omdat een dag na de opening er alleen nog maar voor de hele Trophée de l'Oisans kon worden ingeschreven. Het zal geen doel zijn om deze volledig te rijden: de Prix des Rousses wil ik wel graag een keer finishen (twee jaar gelden door blessure en het jaar daarop door ziekte verhinderd) en in principe lijkt het me een goede rit om de benen op spanning te houden tussen de Vaujany en Marmotte. De Grimpee heb ik 2 jaar geleden wel gereden, ondanks de blessure, en toen ging het eerlijk gezegd niet zo goed. Het lijkt me wel leuk om weer een mooie tijd op de Alpe neer te zetten ook al voel je natuurlijk de inspanning van de dag ervoor; maar de kans is groot dat ik 'm skip met het oog op de Etape du Tour, die het weekend daarop is en waar ik toch wel graag fit en gezond aan de start wil staan.

Profiel Etape du Tour 2012 Acte II
We zullen zien of ik het dit jaar wel volhoud tot het einde. Ik heb het deze keer in ieder geval wel beter verdeeld: tussen de 3 Ballons en Vaujany zit dit jaar 3 weken waarin ik echt ga proberen voldoende rust te nemen en de hoeveelheid heen en weer gereis is op deze manier ook minimaal. Na de Pyreneeën neem ik weer wat rust, maar eind juli wil ik weer op de fiets stappen en nog een koersje rijden om weer een beetje op gang te komen voor het volgende doel: de Tour de l'Ain, een meerdaagse waarbij je in de ochtend op het parcours van de profs rijdt. Op het moment lijkt er zich een mooi team te vormen (3 of 4 personen en beste 3 dag-uitslagen tellen steeds), alleen zijn we nog op zoek naar een begeleider en eventueel een sponsor voor shirtjes... maar er is nog tijd zat, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen.

De rest van het seizoen zal, als alles een beetje mee zit, vooral in teken staan van koersen in Nederland, België en misschien in Duitsland. Ik heb ondertussen ook al besloten om het CTWT shirt ook buiten Frankrijk te blijven dragen, alleen voor de langere ritten ben ik nog wel op zoek naar een mooie (en beter zittende) Assos bibshort ;)

Tenslotte heb ik vandaag ook eindelijk met veel plezier de Powertap Pro vermogensmeter gebruikt, die ik onlangs van Arno heb overgenomen. Ik hoop hiermee specifieker, zwaarder en "veiliger" te kunnen trainen, aangezien je met vermogen een betrouwbaarder beeld van je inspanning kunt krijgen tijdens én na het fietsen en je kunt ook beter je vermoeidheid over een langere periode monitoren. Belangrijk hierbij is wel dat je de juiste interpretaties moet kunnen maken, wat helaas niet al te simpel is. Nu heb ik wel een mooi en interessant boek aangeschaft, "Training and Racing with a Power Meter" van Allen H. en Coggan A., maar een beetje voorzichtigheid vooral in het begin lijkt me wel verstandig. Ik hoop in ieder geval, dat ik er snel meer verstand van krijg en dat ik binnenkort hier wat over mijn bevindingen kan vertellen.

Geen opmerkingen: