18 oktober 2011

End of Season


Domrenners op kop tijdens finale NSK 2011

Iets eerder dan gepland, namelijk 200 meter, kwam mijn wielerseizoen afgelopen zondag abrupt tot een einde: in de sprint voor het Nederlands Studenten Kampioenschap belandde ik met een boel anderen in de berm. In eerste instantie was ik nog optimistisch, maar later bleek dat ik een breuk en een scheurtje had opgelopen bij de linker pols. Dus moest er gips omheen, 4 tot 6 weken, maar omdat het een redelijk nette breuk is mag ik er van uit gaan dat slechts het minimum aantal weken nodig zal zijn. Hoe dan ook, ondanks dat de pijn nu na 2 dagen al duidelijk minder is, baal ik er natuurlijk van dat ik nu met dat ding om m'n arm moet rondlopen en dat ik zeker de eerste paar weken niet kan gaan sporten.

Sinds vorige week was ik namelijk begonnen met hardlopen en ondanks dat ik nauwelijks mijn fietsconditie kon gebruiken (werd eerder gehinderd door specifieke hardloop spieren) was ik zeer enthousiast, juist omdat ik merkte dat er al vrij vlot vooruitgang in zat. Daarom ging ik ook al meteen kijken naar een leuke hardloopwedstrijd, zodat ik een doel had om naar toe te trainen (zij het enkel om de finish te halen). Ik had zelfs besloten om mijn hardloopschoenen mee naar Barcelona te nemen (20-25 okt) om daar o.a. door het Parc del Guinardo en het bekende Parc Guëll te gaan rennen. Helaas gaat dat nu dus niet door, maar ik heb in ieder geval nog wel de hoop dat ik vanaf de tweede week van November weer mobiel ben en dat ik zo nog ruim 3 weken de tijd heb om te trainen voor de Montferland Run op 4 december, maar dan wel slechts de 7,5km. Als dat niet lukt heb ik nog een mooi ander doel, die door de verplichte rust aankomende weken nog iets lastiger gaat worden: voor dit jaar ben ik nog 959km verwijderd van de 12.000km (buiten op de racefiets, dus geen woon-werk, Tacx of MTB kilometers).

Verder heb ik nog een mededeling voor volgend jaar: ik heb besloten om volgend jaar niet meer voor het Vusolo Cycloteam te rijden. In het begin was het een interessant en ambitieus project, maar in de loop van het seizoen verwaterde het een beetje. Helaas, maar dat is natuurlijk het risico van nieuwe projecten; ik wens in ieder geval Vusolo succes met hun nieuwe project, namelijk het sponsoren van de Pro Join Wielerploeg. Wat betreft mijn toekomstige plannen: als ik de traditie van afgelopen 5 jaar wil voortzetten, behoor ik volgend jaar weer een licentie te nemen. Dit jaar heb ik er geen genomen vanwege alle administratieve wijzigingen bij de KNWU en omdat je voor cyclo's geen licentie hoeft te hebben. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk wat minder vaak heen en weer naar Frankrijk en wil ik toch proberen wat vaker koersen dichter bij huis te gaan rijden. Het liefst rij ik dan koersen in de Ardennen of in Nordrhein Westfalen, die nog een beetje glooiend zijn, maar om op gang te komen en de peloton skills te verbeteren ben ik ook zeker van plan om er een paar bij de KNWU te rijden. Dat is in ieder geval het plan... ik ben benieuwd naar wat er van terecht gaat komen: volgens mij had ik 4 jaar geleden al het plan om een keer bij de ECW te starten en dat is tot nu toe dus helaas nog niet gebeurd. Vervelende is dat ik normaal gesproken liever 4 tot 6 uur in de heuvels train, dan dat ik 2 uur maximaal zit te knallen met een redelijke grote kans dat je niet de finish haalt. Maar aan de andere kant kost zo'n koers wel veel minder tijd (race zelf, training, voorbereiding, reizen, etc.) en wordt je er toch snel een stuk sterker door; kracht, waarvan ik vermoed dat ik die ook kan toepassen in cyclo's.

Over een paar weken zal ik nog een uitgebreid jaarverslag van 2011 maken en zal ik hopelijk ook meer specifieke doelen voor volgend jaar bekend hebben. Ik wens in ieder geval iedereen alvast een goede overgangsfase toe en verder hoop ik dat dit bericht een beetje vermakelijk was, want m´n pols begon tijdens het typen langzaamaan steeds meer pijn te doen... 

1 opmerking:

Eric zei

Hi Ruvar,

Snelle beterschap gewenst, hoop dat je snel weer op de been bent.

Wat betreft trainingen, ik denk dat je veel meer wint met intensief 2 uur knallen dan met weer een jaar focussen op lange duurtrainingen. Ik zou zeggen: probeer het eens! Veel succes!