6 september 2010

Invasion of a Dutchman

Iets eerder dan gepland, maar vanwege een beter dan verwacht resultaat, breng ik alvast verslag van mijn deelname aan La Cyclomanche Master.

Afgelopen vrijdag ochtend vertrok ik met Wim, mede Grand Trophée deelnemer, richting Normandië voor al weer mijn 7e Sportcommunication cyclo dit jaar.
Na een relaxte reis, kwamen we aan in het redelijk bekende dorpje St. Mere-Eglise, waarna we vervolgens nog iets verder het platteland in moesten om bij de Chambre d'Hotes "La Fiere" (aanrader!) te komen.
Daarna maakten we een kort rondje met de fiets om de benen wat los te trappen en werden we meteen geconfronteerd met een hoop WW-II dingen.
Dit gold ook voor onze verblijfplaats, de eigenaars hadden een hoop over de oorlog en de daarop volgende herdenkingen te vertellen, dus werd mijn geschiedenis-kennis ook nog een beetje opgefrist!
De dag daarop vertrokken we met de auto richting Briquebec, zodat we vanuit daar de eerste heuvels een beetje konden verkennen en zo ook nog een beetje van de west-kust van La Manche konden genieten, aangezien de dag daarop waarschijnlijk weinig tijd voor was.
De rit ging wel lekker en de verkenning bleek uiteindelijk een goede keuze te zijn, aangezien er een aantal lastige hellingen in zaten en met de auto hadden we nu ook het eerste stuk gezien.
's Avonds hadden we vervolgens in een heerlijk, maar afgelegen, Italiaans restaurant gegeten: Tagliatelli met Escargots (eerste keer, best lekker) en als dessert Tiramisu!
Dus ik kon met een gerust gevoel, goed gevulde maag en prima verkenning gaan slapen, en dan nu het verslag van de dag zelf.

Toen we rond 7u50 aankwamen in St. Mere-Eglise stond er al een flinke groep (+/- 400 man) in het startvak en er stonden ook al een hoop mensen langs de eerste paar honderd meters te wachten op het vertrek van de renners.
Ik plaatste me ergens in het midden van het voorste vak en wachtte redelijk ongeduldig op het startschot, dit omdat ik me had ingesteld op een vrij snelle en chaotische start.
Uiteindelijk bleek dit wel mee te vallen: het tempo ging wel meteen ruim in de 40, maar ik pikte het tempo vrij gemakkelijk op en er was ook voldoende ruimte om naar voren te gaan.
Vervolgens bleef het tempo de eerste 40km vrij hoog, vooral op de klimmetjes. Ik zorgde ervoor om voorin te blijven, maar hierdoor reed ik indirect ook veel op kop en heb ik ook een paar onnodige gaten zitten dichten, in de angst dat ik te vroeg de groep zou verliezen.
Uiteindelijk bleek dit allemaal overbodig en niet zo slim te zijn: op een gegeven moment zijn er 6 mannen (5 Elite en een ex-Prof) vertrokken en vervolgens bleef er een grote groep van zo'n 60 man over én zakte langzamerhand het tempo ook iets.
Achteraf baalde ik een beetje want als ik had geweten, dat er buiten de kopgroep er zo'n grote groep zou overblijven had ik natuurlijk niet zoveel voorin gereden.
Maar goed, ik zat dus in de tweede groep (incl. Thierry Marie, waarmee ik tijdens én achteraf de rit nog een praatje mee heb gemaakt :-)) en ondanks dat het tempo was gezakt, werd er toch nog goed doorgereden: toen eenmaal de finale begon waren we nog maar met 30 man.
Ik skip nu even door, aangezien het midden stuk van de rit niet zo speciaal was: gewoon kalm gehouden, goed blijven eten & drinken en beetje genoten van de omgeving.

Dus, de finale: zoals ik al heb gezegd, we waren nog met zo'n 30 man, waarvan misschien de helft een beetje actief zat mee te rijden vooraan.
Het laatste stuk van de rit was vrij plat, maar toen er op 20km van de finish er een heuvelrug op doemde, besloot ik het tempo op te voeren. De meesten konden volgen, dus qua ontsnapping was het niet succesvol, maar vervolgens zette een jonge Franse locale Eliterenner, onder aanmoediging van de oudere locals, zich op kop en voerde het tempo nogmaals op en zette dit door tot een tweede heuveltje. Twee anderen besloten toen een aanval te plaatsen, maar bovenaan bleek de groep nog redelijk compleet.
Daarna volgde een tiental ontsnappingspogingen op het platte, die allemaal nergens op uit draaide.
Ik was ondertussen redelijk bijgekomen van de tempo versnellingen op de heuveltjes en besloot vervolgens even door te trekken op kop, zodat er misschien minder mensen geneigd zouden zijn om weg te springen.
Alleen toen ik achterom keek, bleek niemand in mijn wiel te zitten en, na even getwijfeld te hebben, besloot ik door te trappen en te wachten totdat er iemand achter me aan zou komen.
Toen er na een aantal honderd meter nog niemand was gekomen en het gat zelfs iets was vergroot, besloot ik, aangezien ik in een groep van 30 bij de finish waarschijnlijk ergens achterin zou eindigen, dat ik zelf de koers hard moest maken en gewoon er voor moest gaan.
Dat deed ik vervolgens dus ook en ondanks het zware eerste uur en het lange middenstuk, ging het eigenlijk nog verrassend goed: het deed wel ontzettend pijn, maar terwijl de kilometers voorbijvlogen en ik me al een beetje Cancellara begon te voelen, hield ik een gat van 10 seconden. Ik werd zelfs aangemoedigd door de motards, die ons de hele dag had geassisteerd, en langzamerhand begon ik te geloven dat ik het misschien wel ging redden... alleen op zo'n 3km voor de finish kwam er langzaam maar zeker een groepje van 5 man naar met toe en vervolgens na een haakse bocht en stuk vals plat konden ze me helaas terug pakken.
Maar in plaats van dat ze meteen door zouden rijden, werd ik meteen op de tweede plek gezet en verwachte ze al gauw dat ik op kop door ging rijden.
Wat ik uiteindelijk ook maar deed, aangezien ik inmiddels toch alles al had gegeven en ik niet wilde dat de andere 25 man bij ons zouden terug keren.
Gelukkig nam de eerder genoemde jonge fransman ook nog even over, maar de laatste kilometer zat ik weer op kop, waarop ze alle vijf bij de finish over me heen sprintte.
Maar goed, ik was al ruim tevreden dat mijn aanval half geslaagd (12e i.p.v. >20e) was en dat ik nog zo lang hard kon doorrijden in de finale.

In ieder geval, had ik tijdens die laatste 10 kilometer het echte koersgevoel te pakken. Ik had het al een paar keer afgelopen jaar in cyclo's in de bergen, maar ik had niet verwacht, dat ik ook op het vlakke in de finale van een Cyclo de koers kon meebepalen.
Tenslotte heeft deze rit me ook een hoop vertrouwen gegeven voor La Ronde Picarde (aankomend weekend) en de daarop volgende vlakkere koersjes in Nederland.

1 opmerking:

Marcel Klapwijk zei

Goed gereden!
Succes in La Ronde Picarde!